Om de pilot voor hybride zorg mogelijk te maken hebben we de afgelopen maanden veel werk verzet. Samen met de deelnemende praktijken, de klankbordgroep, VGZ en onze techpartners hebben we de voorbereidingen getroffen om te kunnen starten. Lees <hier> meer over wat we hebben gedaan.

Online triage voor het zorgplan

Voor de ontwikkeling van deze triage hebben we gebruik gemaakt van de bestaande triagemodule van Verne Health. Samen met Verne Health zijn er enkele aanpassingen aan de module gedaan zodat deze past bij de doelen van de pilot. Verne ontwikkelde onder andere een zogenaamde ‘embed’ waardoor de triage vrijwel naadloos past in de website van de deelnemende praktijken. Ook sluiten de vragen in de triage beter aan bij onze werkwijze. 

Via de online triage geeft de cliënt een voorkeur op voor een zorgplan. Deze kan kiezen voor een volledig digitaal traject, een hybride traject of  begeleiding fysiek op de praktijk. De online triage is via de website van de deelnemende praktijk veilig door de cliënt te benaderen en in te vullen. Patiënten die zich telefonisch of via de mail met rugklachten melden bij een praktijk worden via de officemanager uitgenodigd online de triage te doen voor hun eerste afspraak.

Online app voor oefeningen en communicatie

Een belangrijk onderdeel van de pilot is het werken met een online app voor oefeningen en communicatie met de cliënt. Hiervoor maken we gebruik van de app van Physitrack. In samenwerking met Physitrack hebben we twee modules toegevoegd aan de app, speciaal voor deelnemende praktijken. Dit zorgt ervoor dat de cliënt en de fysiotherapeut eenvoudig met elkaar kunnen communiceren.

Ook ontvangt de cliënt via deze app oefeningen om thuis te doen die passen bij zijn/haar klacht. Tenslotte wordt de app tijdens de pilot gebruikt als communicatiemiddel tussen fysiotherapeut en patiënt. Met de app kunnen zij elkaar chatberichten sturen en videobellen.

Digitaal zorgplan voor lage rugpijn

Om hybride zorg mogelijk te maken hebben we een digitaal zorgplan gemaakt. Dit zorgplan is ontwikkeld op basis van het Zorgtopics zorgplan voor lage rugpijn. Het digitale zorgplan is opgenomen in de verschillende EPD’s die meedoen aan de pilot, dit zijn: Intramed, Spot on Medics en Fysiomanager.

Afstemmen en communiceren

De afgelopen maanden uiteraard ook in het teken van communicatie en afstemming met elkaar. Er is overleg geweest om te komen tot de best passende oplossingen die bijdragen aan de zorg voor de cliënt en het werkgeluk van de therapeut.

  • We hebben daarvoor meerdere keren onze klankbordgroep geraadpleegd. Deze bestaat uit ruim 40 geïnteresseerde praktijken. Wij vinden het belangrijk om juist hun mening en ideeën mee te nemen in de pilot.
  • Er zijn communicatiemiddelen ontwikkeld voor praktijken en cliënten om ons verhaal goed te kunnen delen.
  • Op 1 april hebben we een kick-off bijeenkomst gehouden voor deelnemende praktijken en betrokken partners

Leuk ook om te melden is dat we overleg hebben met Patiëntenfederatie Nederland. Zij zijn positief en volgen onze pilot met zeer veel interesse. Al met al is er veel werk verzet en willen we graag ook van deze mogelijkheid gebruik maken om iedereen te bedanken die een bijdrage heeft geleverd om deze pilot mogelijk te maken.